dinsdag 18 oktober 2011

Afrika, Afrika

Nooit had ik me voorgesteld, dat ik ook nog een delegatie van Francistown, Botswana (zusterstad van Genk) over de vloer zou krijgen om onze zonnekooktoestellen te bekijken.

Mooi, dat er vanuit Botswana interesse komt, tot hiertoe ken ik enkel de interesse van de overheid van Senegal om zonnekoken te promoten.

Eventjes een situatieschets.  Wist je dat vandaag nog altijd elke tweede boom verdwijnt wegens het koken van eten ?  Wist je dat in Afrika 90 % van het private energieverbruik naar de voedselbereiding gaat ?  Leer meer hierover op World Energy Outlook.

De heer Gomotsang uit Botswana


Wist je dat het héél héél erg moeilijk is om koken met de zon in Afrika populair te maken ?

Eerst en vooral zijn er de tradities.  Die zijn soms zo sterk dat zodra de man, die het hele dorp met de zon leerde koken, zijn rug gedraaid had, de vrouwen onmiddellijk terug 30 km te voet wandelden om naar brandhout te zoeken.

Of de traditie, dat het eten gekookt wordt in de hut, en buiten gaat dat dus niet.  Of enkel 's morgens vroeg of 's avonds na zonsondergang ...

Dan is er ook nog de afgunst.  Afgunst ?  Ja, het komt voor dat families liever willen tonen dat ze geld genoeg hebben om hout te kopen, dan dat ze voor geen geld met de zon willen koken ...

Het is dus niet alleen bij ons dat er iets niet klopt ...


Foto : pixelio.de

1 opmerking:

  1. Dat zijn dingen di belangrijk zijn om te weten en rekening mee te houden. Had ik nooit kunnen bedenken, Jan...

    BeantwoordenVerwijderen