donderdag 12 januari 2012

Rocket stove deel 2

Nog een modelletje ?  Ik heb net de smaak te pakken...


Eerst volgens het boekje : de pan moet op de platte stenen voorkant, daarvoor zijn die te dik, dat wordt hoogstens een warmhouder.  Neen, daar moeten we iets anders op vinden.


De achterkant : leuk hoe de rook naar achter zou moeten ontwijken, maar ... er zijn te veel openingen tussen de stenen en het geheel is verrekt onstabiel.  Metselen wil ik nu ook niet.


Dan maar improviseren : zo wordt het een stukje stabieler, maar tevreden ben ik nog niet.
De "kookplaat"-stenen kun je wegnemen om het vuur te starten, je kunt er nog andere gebruiken, dat is allemaal okee.


Maar toch, het ander "stoofje" is stabieler en eenvoudiger.  Het heeft maar 8-9 minuutjes geduurd om 1 liter water aan de kook te krijgen ...


Ik zoek nog een paar gepaste stenen voor de afwerking voor ik het aan de  tests ga onderwerpen.  Mag zijn dat ik uiteindelijk een dertigtal stenen nodig heb.  En die eerste steen mag geen gaatjes hebben...


Wordt vervolgd dus ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten