maandag 13 juni 2011

Koken met de zon en zelfbouw zonnekokers

We hebben nu al wat goede ervaringen gemaakt met onze zelfbouw-experimenten.  Is het nog niet te vroeg om nu al conclusies te trekken ?



De zon laat het in de laatste dagen wat afweten, het zijn echter normaal gezien de beste dagen, nu tot begin augustus, omdat de zon het hoogst staat, en de buitentemperatuur ook trouwens.

Maar één ding kan ik nu al met zekerheid zeggen : de eenvoudige paneelkokers à la CookIt of Fun Panel mogen dan wel hun plaats hebben in Afrika, Californië, India, China...  Hier bij ons zijn de omstandigheden tè onbetrouwbaar.  Ze hebben hier te lande gewoon de bèste aller dagen nodig.

De Pentagon Star maakt hierop een uitzondering.  Deze is relatief eenvoudig om zelf te maken, en de prestaties mogen er zijn, dit jaar zeker vanaf de maand mei.  Daarom hebben we die extra nagebouwd, met de bedoeling door het gebruik van schuimkarton en spiegelfolie nog een paar graden te winnen.  De met foto's geïllustreerde gang van zaken vind je hier.

Wil dit nu zeggen, dat je met zo'n Pentagon Star de wereld gaat veroveren ?  Volgens mij niet.  Het is op deze breedtegraden het beste wat je (gemakkelijk) zelf kunt maken : om ermee te experimenteren en om er enthousiast mee te worden. Zin naar nog méér zelfbouw, en je bent de engelse taal machtig ?  Dan klik je op deze link.  En vergeet niet ons een verhaal te doen van je experimenten.



Gebruik ik de zelfbouw dan wel zélf ?  Maar zeker.  Niet alleen omdat ik tezelfdertijd soms drie of vier toestellen tegelijk in gebruik heb, maar ik heb tevens ondervonden dat het héél handig is als er telkens ook een pot water te warmen staat, al is het alleen al voor de afwas.

Ik experimenteer zelf ook zeer graag, maar als je op een AANGENAME manier wil koken en wel zodanig, dat je het eerder SPANNEND vindt en er zelfs NAAR UITKIJKT om met de zon te koken, dan moet je wel een paar centjes uitgeven, vrees ik.   Het gebruiksgemak en de levensduur, mijn toestellen zijn 8 en 5 jaar oud ... kwaliteit heeft zo zijn prijskaartje.

Maar als je ziet hoeveel geld er uitgegeven wordt om zo'n stinkende high-performance barbecue in de tuin neer te poten, dan is het CO2-neutrale zonne-koken relatief goedkoop.

En weet je wat anders ook een leuk voordeel is : in de hitte van de zomer moet je niet in een oververhitte keuken staan ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten